Orodist Nevesht
آدرس های اینترنتی اُرُدیست نوشت اُرُدیست نوشت - در اینستاگرام






المواضيع الأخيرة
» فلسفه زندگی من
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 4:00 pm

» حکمت چیست؟ حکیم کیست؟
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 12:53 pm

» صفحاتی از «کتاب موفقیت آبی» در اینستاگرام زهرا دوستی
من طرف پریسا لشکری (ORODIST) الجمعة فبراير 17, 2023 4:12 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 11:03 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 10:57 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:55 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:52 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:34 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:21 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 7:35 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:24 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:19 pm

» تا چیزی از دست ندهی، چیز دیگری بدست نخواهی آورد، این یک هنجار و قانون همیشگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 11:21 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 12:28 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 9:06 pm

» بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم Orodist Note
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 8:46 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران The philosophy of Orodism in Iran
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

كساني كه Online هستند
هيچكدام از كاربران Online نيستند. 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 0 مهمان :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

هيچ كدام

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


ورود

كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟


امید حیدری (عضو انجمن اُرُدیست های آلمان - هامبورگ)

اذهب الى الأسفل

امید حیدری (عضو انجمن اُرُدیست های آلمان - هامبورگ)  Empty امید حیدری (عضو انجمن اُرُدیست های آلمان - هامبورگ)

پست من طرف ORODIST الثلاثاء أبريل 06, 2021 12:21 am

red: امید حیدری (عضو انجمن اُرُدیست های آلمان - هامبورگ) می نویسد :
✅ دشمنی با فلسفه اُرُدیسم شکل های گوناگونی دارد، برخی کوشش می کنند این فلسفه را در خدمت پان های افراطی و یا نژادگریان معرفی کنند! برخی دیگر در ایران و یا کشورهای اطراف آن، کوشش می کنند از بعد ملی خواهانه به این فلسفه نگاه کنند که همه اینها اشتباست.

درست است که به فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی چهارمین حکیم تاریخ ایران گفته می شود اما این دلیل نمی شود ایشان را کپی برابر با اصل «حکیم فردوسی طوسی» بنامیم؛ واضحتر آنکه مگر اندیشه «حکیم عمر خیام نیشابوری» و یا «حکیم بزرگمهر بختگان» شبیه «حکیم فردوسی طوسی» است؟
خیر همه آنها با یکدیگر فرق بسیار دارند و گاهی فاصله از زمین تا آسمان است.

برای فهم بهتر این موضوع مثال هایی از کتاب سرخ خواهم آورد و به عرصه مد نظر فیلسوف بزرگ اشاراتی خواهم داشت.
نکته مهم این است که فلسفه اردیسم رویکردی جهانی دارد و در هر کشوری می تواند حیات یابد و موجب زایشی دوباره در تحولات آنجا گردد.
یکی از مشهورترین جملات کتاب سرخ این سخن فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی است : ((تنها پرچم انسانیت و آزادی را می بوسم.))
این نقل قول خود گویاست که فلسفه اُرُدیسم متعلق به سرزمینی خاص نیست، هر انسانی در هر جای این کره خاکی می تواند با آن ارتباط برقرار نماید . انسانیت و آزادی مقولاتی عام و جهانی هستند. یک ایرانی همانقدر انسانیت و آزادی را دوست دارد که یک مراکشی، لهستانی و یا یک کانادایی.

فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ باز در کتاب سرخ می گویند :
((بر انسانیت، آزادگی و ادب خویش ببالیم نه بر زبان و نژاد خود.))

واضح است که این سخن فیلسوف بزرگ ناظر بر نگاه و بینشی منطقه ای نیست. هر چند می تواند در یک منطقه شدیدا مورد استقبال قرار گیرد اما محصور در آنجا نیست چرا که هر جامعه ای، در هر نقطه از جهان می تواند دوستدار یک چنین بینشی باشد .

سخنانی دیگر از کتاب سرخ فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی که ما را به بینش جهان شمولی فلسفه اُرُدیسم رهنمون می کند:

((خردمندی از دیدگاه اُرد، شناخت مهربانی و کوشش در راه هم افزایی جهانی آن است.))
((به سوی جهان دانایی پیش می رویم، دانایی به مرور بر همه چیز فرمانروایی خواهد کرد.))
((ادب و کردار نیک، از جهان بزمگاهی خواهد ساخت.))
((کوشش برای نجات زمین، بزرگترین همبستگی جهانی را نیاز دارد.))
((مهر به گیتی، را به فرزندان خویش بیاموزیم، مهر به جهانی که قرار است در آن شکوفا شویم.))
((در آغاز، آدمیان ربات ها را همانند فرزندان خود پرورش دادند، به آرامی ربات ها دوست ما شده و می شوند، چندی بعد ربات ها همانند پدر و مادر به ما کمک می کنند تا رشد یابیم و در آینده ربات ها نقش های مهمتری همانند آموزگاران و اساتید دانشگاه ها، پزشکان و مهندسین را بر عهده خواهند گرفت، پس از آن شهرداران و فرمانداران نیز ربات خواهند شد و دیری نخواهد پایید که آدمیان قدرت را به ابررایانه های هوشمند می سپارند و خود بدنبال کشف جهان های نوینی در داخل و خارج از زمین خواهند رفت.))
((اگر پایکوبی و شادی نباشد، جهان را ارزش زیستن نیست.))
((شباهنگام به آسمان پر ستاره بنگریم و از خود بپرسیم ما در کجای این چشم انداز بی پایان ایستاده ایم، آیا ما توان این را داریم که از خود نقشی بر این پهنه بی پایان بجای بگذاریم؟.))

در تمام سخنانی که از «فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ» نقل قول کردم می توان به دیدگاهی جهان شمول و همگانی رسید، چنانچه فیلسوف بزرگ دغدغه و آرمان مهم خویش را در بنیانگذاری «فلسفه اردیسم» اینگونه نشان می دهد و می فرماید : ((اُرُد بنیان فلسفه اُرُدیسم را مهر به گیتی، انسانیت و آزادی قرار داد.))

پس فلسفه اُرُدیسم هویت خویش را در مهر و عشق به جهان ، انسانیت و آزادی می بیند؛ که همه این مفاهیم، عمومی و در میان همه جوامع بشری هستند.

نکته مهم و آخری که باید به آن اشاره کنم نگاه «صلح جویانه» در کتاب سرخ است. فلسفه اُرُدیسم جنگ ها را تقبیح می کند و آن را بازتاب ناآگاهی می داند.
فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی می گوید: ((اُرُد در فلسفه اُرُدیسم کوشش نمود یادگاری خردمندانه و آشتی جویانه به آیندگان پیشکش کند.))

#مقالات_پیرامون_فلسفه_اردیسم
امید حیدری (عضو انجمن اُرُدیست های آلمان - هامبورگ)  Orodis10


sunny https://t.me/orodistnote/876 sunny
ORODIST
ORODIST
پشتیبان تالار
پشتیبان تالار

تعداد پستها : 292
امتیاز : 160313
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 7
Join date : 2009-12-17

http://iran.yours.tv

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد