Orodist Nevesht
آدرس های اینترنتی اُرُدیست نوشت اُرُدیست نوشت - در اینستاگرام






المواضيع الأخيرة
» فلسفه زندگی من
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 4:00 pm

» حکمت چیست؟ حکیم کیست؟
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 12:53 pm

» صفحاتی از «کتاب موفقیت آبی» در اینستاگرام زهرا دوستی
من طرف پریسا لشکری (ORODIST) الجمعة فبراير 17, 2023 4:12 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 11:03 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 10:57 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:55 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:52 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:34 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:21 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 7:35 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:24 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:19 pm

» تا چیزی از دست ندهی، چیز دیگری بدست نخواهی آورد، این یک هنجار و قانون همیشگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 11:21 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 12:28 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 9:06 pm

» بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم Orodist Note
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 8:46 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران The philosophy of Orodism in Iran
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

كساني كه Online هستند
در مجموع 2 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 2 مهمان

هيچ كدام

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


ورود

كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟


مقدمه

اذهب الى الأسفل

مقدمه Empty مقدمه

پست من طرف حسین رخشان فر الأربعاء مارس 10, 2010 1:16 pm




مقدمه 42-83
هوالحق

تا زمانی که آگاه نشویم ، آزاد و رها نخواهیم شد . آگاهی آزاد می کند . اعتقادات در مسیر حرکت زندگی در صورتی که با آگاهی ، حس و ایمان بوجود نیامده باشند ، در وجود ماهم یک دستقرض از ماقبل خود یا نسلی پیش تر یا اجدادی پیش تر از نسلهای قابل شمارش و... است . به عبارتی آن چیزی است که به ما با هنجارهای خوب و بد ، درست و نادرست به عمد یا غیر عمد دیکته کرده اند . هر چه هست اعتقادات با مفهوم قرضی بودنِ نگاهها ، شنیده ها ، باورها ، از دست دادن ِ لحظه و اکنون و دیدن و شنیدن و نظارۀ آنچه که هست و معنای حقیقی هستی را اعلام می کند را ، به دنبال می آورد .
در مجموعۀ اشعار « چاردرد واژه ها » از اشعار اولیه تا اوج خود که در « ایستگاه مقصد » و « خال » مسیر اشراق و رسیدن به نور حقیقی را ، در ابتدا به ظاهر زمینی و در معنا آسمانی شدن را مفهوم می سازد ، اگر مطالعۀ اشعار را از انتها ی کتاب به ابتدا شروع کنیم به وضوح این مسیر دگردیسی معنوی و آسمانی شدن را درک می کنیم . درس اصلی این اشعار سفر درون است . هر چه بیشتر این سفر درونی عمیق تر میشود بلوغ کاملتر می شود و وقتی به مرکز ثقل و نقطه کانونی وجود خویش « ایستگاه مقصد » می رسد کاملا" بالغ شده است .
اما از آن لحظه که شخص محو و ناپدید می شود ، فقط حضور باقی می ماند و بس . فردیت ناپدید می شود و سکوت و باقی معنای فنا ناپذیر ، بیمرگی ، نیروانای بودیسم و به عبارتی یگانگی با هستی و وحدت وجود و کل نگر ی و قطره ای که به دریا پیوسته و در حال دریا شده است را با خواننده اشعار شریک می شود .
بلوغ اشعار به معنای تشخیص دادن ، آگاه شدن از حقیقت ، به عبارتی دست یافتن به غایت توانایی هاست که از حقیقت طی مسیری تجربی را تا تبدیل به واقعیت طی می پیماید . به عبارتی بذر کاشته شده د رابتدای اشعار در سفر بلند او در انتهای اشعار پوست می اندازد جوانه می زند و سبز می شود .
درس بلوغ و آگاهی از حقیقت هستی ، بسیار زیباست ، وصف ناپذیر است و سراسر شعف است . یعنی شادی بی قید و شرط و همیشگی . در اشعار نهایی کتاب این زیبایی بی حد و حساب تصویر شده است . علی رغم اینکه احساسی آسمانی در چارچوب کلمات ، جایش محصور و تنگ است . به عبارتی باز هم خود آن احساس نیست و کلام انتقالی است .
انگاره ای از فنا در « عرفان » ، معراج در سفر حضرت محمد « ص » ، نیروانای بودیسم و هسته « ذن » در تائوئیسم را با کلامی سرشار از حس این یگانگی و ذوب شدن در هستی را اعلام می کند .
خواننده از ابتدا اشعار را می خواند ، بعد تجربه فکر را مزمزه می کند و در نهایت حس می کند که با کلام می توان معراج و تجربه عروج را فهمید . به امید آن که رسالت کلام ، که مقدس است و مسؤل ، برای هر کس درخور نگرش او به دگردیسی اشعار نویسنده خود نیز هم سفر با او در این سفر بلند هستی شناسی شده و درانتهای اشعار با « معاد » ، معاد را تجربه می کند نه این که حس کند .
این اشعار بیشتر از آن که یک اثر ادبی با زیباشناختی کلامی باشد ، یک اثر با کشفیات و کشف و شهود های انسانی در طریقت خلقت و هستی شناسی و درک و تجربه حضور ذات مطلق در یگانگی با هستی است . و تجربه شعف از محو شدن در این هستی که بسیار زیبا و ماندگار است . این احساس واقعا" قابل توصیف نیست ولی در حر کت اشعار این کتاب می توان شعف را فهمید .
ساعتها می توان در مورد احساس آسمانی بسیاری اشعار صحبت کرد ولی به قول حضرت مولانا چطور می توان دریایی را در کوزه ای ریخت ؟ هر کدام از ما خوانندگان تنها به اندازه حجم وجودمان از دریای آسمانی هستی شناسی این اشعار بهره خواهیم برد . به امید آن که حجم وجودمان جهت درک هر چه بیشتر هستی گسترش یابد.
آذرماه 1381
دکتر حمیدی فراهانی

مقدمه 42-83


حسین رخشان فر
حسین رخشان فر
یار دلسوز انجمن
یار دلسوز انجمن

تعداد پستها : 409
امتیاز : 158074
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 43
Join date : 2010-01-15
Age : 54

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد