Orodist Nevesht
آدرس های اینترنتی اُرُدیست نوشت اُرُدیست نوشت - در اینستاگرام






المواضيع الأخيرة
» فلسفه زندگی من
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 4:00 pm

» حکمت چیست؟ حکیم کیست؟
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 12:53 pm

» صفحاتی از «کتاب موفقیت آبی» در اینستاگرام زهرا دوستی
من طرف پریسا لشکری (ORODIST) الجمعة فبراير 17, 2023 4:12 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 11:03 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 10:57 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:55 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:52 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:34 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:21 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 7:35 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:24 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:19 pm

» تا چیزی از دست ندهی، چیز دیگری بدست نخواهی آورد، این یک هنجار و قانون همیشگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 11:21 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 12:28 am

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 9:06 pm

» بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم Orodist Note
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 8:46 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران The philosophy of Orodism in Iran
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:44 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

كساني كه Online هستند
در مجموع 3 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 3 مهمان

هيچ كدام

[ مُعاينة اللائحة بأكملها ]


بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


ورود

كلمه رمز خود را فراموش كرده ايد؟


معرفي مكاتب هنري

اذهب الى الأسفل

معرفي مكاتب هنري Empty معرفي مكاتب هنري

پست من طرف mantokhoda2 الأربعاء مارس 17, 2010 3:18 pm

مكاتب هنری – نئو امپرسیونیسم

معرفي مكاتب هنري 25228126164802122001711231491409921325511270
·

گالری
عكس
مكتب
امپرسیونیسم
Impressionism
نئو
امپرسیونیسم Neo-Impressionism


نئوامپرسیونیسم نام نهضتی است كه
اعضای آن را سورا(1) ، سینیاك(2) و گروهی از نقاشانی تشكیل
می دهند كه اصول مطرح شده از طرف آن دو را پذیرفته اند. این اصول عبارتند
از مطالعه ی علمی رنگ و تفكیك سیستماتیك «مایه رنگ» كه پیش از آنها این كار
به وسیله ی نئوامپرسیونیست ها به شكلی غریزی انجام می شد. در مورد چگونگی
ساخته شدن این اصطلاح عقاید مختلفی است. عده ای عقیده دارند كه این اصطلاح
را خود نقاشان مزبور به عنوان ادای احترام به نقاشان پیش از خود درست كرده
اند. عده ایی دیگر می گویند كه این اصطلاح را دوست و مفسر آثار این نقاشان
فلیكس فنئون(3) ساخته است، و آن را برای نخستین بار در مجله ی هنر
مدرن چاپ بروكسل به تاریخ 19سپتامبر 1886 به كار برده است. این اصطلاح را
آرسن الكساندر(4) كه اغلب او را سازنده ی این اصطلاح می دانند، اخذ
كرده و در مقاله ای كه تحت عنوان «واقعه» در باره ی كتاب فلیكس فنئون، به
نام «امپرسیونیست های سال 1886» د ر10 دسامبر 1886 نوشت، به كار برد. به هر
حال این اصطلاح در 1887 به شكلی جا افتاده و قطعی در مقاله ای كه فنئون در
مه 1887 در مجله ی هنر مدرن درباره ی نئوامپرسیونیست نوشت، به كار رفته
است، و او در مقاله ی مزبور مشخصات فنی و زیبایی شناسانه ی این نهضت را به
طور درست و كامل شرح داده است. پراكنده شدن امپرسیونیست ها در 1880، با
تعقیدی در روش آنها و بازگشت به اصول كلاسیك همراه بود. در همان سال
دیویدساتر(5) در مجله ی هنر طی یك سلسله مقاله ی مهم تحت عنوان
«پدیده ی دید»، حدود 167 اصل را بیان داشت كه به نظر می رسد از همان زمان
پیدایش نئوامپرسیونیسم در آنها پیش بینی شده است. در پایان همین مقاله به
اهمیت ارتباط بین هنر و علم، اشاره شده است. ساتر اعلام كرد كه قاعده و
قانون برخلاف خصوصیت مطلقی كه دارند، هرگز عامل فی البداهگی را در امر
اختراع و اجرا از بین نمی برند. علم موجب رهایی از همه ی تردیدهاست، و در
نتیجه حركتی آزاد را در یك قلمروی وسیع ممكن می سازد، و درست نیست كه تصور
كنیم، هنر و علم آنچنان در مقابل یكدیگر قرار دارند كه حضور یكی، وجود
دیگری را نفی می كند. روانشناسی و فیزیولوژی دید مسایل بینایی و عدسی ها،
تجزیه ی نور و رنگ، همه، مسایل روزانه یی محسوب می شوند. تجربیاتی كه در آن
زمان، توسط هلم هولتز(6) دانشمند فیزیك (1878) و او.ن.رود(7)
(1881) به عمل آمده بود. كشفیات پیشین شورول(Cool را تكمیل می كرد.
كتاب شورول به نام «قانون تضاد فی البداهه» كه نخستین بار در 1839 به چاپ
رسیده بود، در 1889 به مناسبت صدمین سالگرد تولد این دانشمند كه خود هنوز
زنده بود، به خرج دولت تجدید چاپ شد. در چنین فضای پرشوری از نظر تجربیات
تئوریك بود كه ژرژسورا (1891-1859) به بلوغ هنری خویش نزدیك می شد. كارهای
تجربی او را در 1882 نقطه های كوچك رنگ و درخشش لرزنده ی ضربه های قلم مو،
مشخص می كرد. در بهار 1884 او همراه با هنرمندانی كه از طرف سالن پذیرفته
نشده بودند، سالن مستقلین را پایه گذاری كرد، و اولین كمپوزیسیون بزرگ خود
به نام «آب تنی» را به آن فرستاد. از بین شركت كنندگان دیگری كه هنوز
یكدیگر را نمی شناختند، می توان از پل سینیاك، هانری ادموند كروس(9)
، شارل انگران(10) و آلبر دوبوا پیله(11) را نام برد كه سمت
كارشان یكی بود. سورا با این اشخاص دوست شد و در ماه ژوئن، آنها را به طور
رسمی و تحت رهبری ادیلون ردون(12)، انجمن هنرمندان مستقل را پایه
گذاری كردند. و همین نقاشان، فعالترین اعضای این انجمن محسوب می شدند. هدف
آنها منطقی كردن بیان نور، به كمك رنگ خالص بود و می كوشیدند تا یك روش
علمی را جانشین روش تجربیِ امپرسیونیست ها كنند. سورا در اولین نمایشگاه
انجمن هنرمندان مستقل در ماه دسامبر بار دیگر تابلوی آب تنی را به نمایش
گذاشت، این تابلو بر اساس تضادهای سایه ها ساخته شده بود، و با یك رفتار
قابل انعطاف هدف او را كه آشتی دادن ابدی با زودگذر، معماری با نور، فیگور
با منظره و تحرك امپرسیونیستی با ثبات كلاسیك بود، برآورده می ساخت. سینیاك
كه چهار سال جوانتر از او بود و با تحرك و جنگجو محسوب می شد، و دل به این
آزمایشات بسته بود، تحت تأثیر این تابلو واقع و مشتاقانه به این مذهب تازه
گروید. او در 1885 در كارگاه گیومن(13) با پیسارو(14)
ملاقات كرد و موجب آشنایی او و سورا شد. پیسارو نیز با اشتیاق این راه تازه
را برگزید، چرا كه چنین روشی میل او را به ساختمان و نظم برآورده می ساخت.
پیسارو پسر بزرگ خود، لوسین و دوستش لویی هایت(15) را به این نهضت
علاقه مند كرد. بین سالهای 1884 و 1886 سورا دومین كمپوزیسیون بزرگ خود
«یكشنبه در گراندژات» را به وجود آورد، كه بر اساس تضاد نیم رنگها و به كمك
تكنیك كاملاً جا افتاده ی او ساخته شده بود.این تكنیك را می توان به قطعه
قطعه كردن با اسلوب ضربه های قلم مو، تعریف كرد كه او آن را دیویزیونیسم(16)
می خواند، و عاقبت كار آن به پوانتیلیسم(17) كشید. سینیاك
كه تئوریسین گروه بود، می گفت: تقسیم كردن، یعنی حفظ كردن همه ی فواید
درخشش، رنگ آمیزی و هماهنگی كه از چهار طریق حاصل می شود: 1- از
طریق آمیزش عینی ی قطعاتی كه مستقلاً خالصند (یعنی همه سایه های طیف و نیم
رنگ هایشان). 2- جدا كردن عوامل مختلف (یعنی رنگ های محلی، رنگ نور
و عكس العمل هایی كه ایجاد می كنند). 3- تعادل بین این عوامل و
نسبت هایشان (برحسب قانون تضادها، درجه بندی و پرتوافكنی). 4-
انتخاب اندازه ی ضربه ی قلم مو، به طوری كه كه متناسب با اندازه ی تصویر
باشد. در مارس 1886 دوران روئل – دلال هنری – به نیویورك رفت و سیصد
تابلوی امپرسیونیستی را با خود برد، كه باید به آنها آثار سورا و سینیاك
را هم اضافه كرد. در همان سال تابلوی گراندژات مهمترین اثر موجود در هشتمین
و آخرین نمایشگاه امپرسیونیست ها بود كه از 15 مه تا 15 ژوئن برگزار شد.
جمع امپرسیونیست ها از 1880 در خطر تفرقه افتاده بود. همین نمایشگاه، آغاز
رسمی نئوامپرسیونیسم و یا به زبان پیسارو، جدا شدن امپرسیونیست های رمانتیك
را از امپرسیونیست ها علمی مژده داد. مونه، رونوار و سیسلی خود را كنار
كشیدند؛ دگا همكاری سورا، سینیاك، لوسین و كامیل پیسارو را كه جملگی
آثارشان در یك اطاق به نمایش گذارده بودند، پذیرفت. اما شرط كرد كه كلمه
امپرسیونیست ها از آفیش نمایشگاه حذف شده و آثار انگران و دوبواپیله به
دلیل متناسب نبودن، رد شود. فنئون كه زمینه ی آشنایی سورا و
دوستانش را فراهم كرده بود و سرنوشت چنین رقم خورده بود او خود مشوق و مفسر
صمیمی آنها باقی بماند، مقالات متعدد استادانه یی را در مجلات پیشرو آن
زمان به آثار این نقاشان اختصاص داد، و این مقالات در پایان همان سال به
صورت كتابی منتشر شد. نئوامپرسیونیست ها به عنوان یك گروه متشكل در دومین
نمایشگاه مستقلین در تویلری از 21 اوت تا 21 سپتامبر 1886 شركت كردند. در
این نمایشگاه بار دیگر سورا تابلوی گراندژات خود را نمایش داد. در ماه
نوامبر پیسارو در نانت نمایشگاه داشت و موفق شد كه سورا و سینیاك را نیز با
خود در این نمایشگاه شركت دهد. همین سه نقاش از طرف «انجمن 20» كه یك گروه
مستقل و شجاع به رهبری اكتاوموس(18) محسوب می شدند، دعوت گردیدند
تا آثار خود را در بروكسل به نمایشگاه گذراند. سینیاك و سورا در شب افتتاح
نمایشگاه در فوریه ی 1887 حضور داشتند. اگرچه تابلوی گراندژات را فرهیرن(19)
بسیار ستود و این تابلو تنها احترام عده ای را برانگیخت، اما در مقابل،
بسیاری از هنرمندان بلژیكی تحت تأثیر آن به سوی دیویزیونیسم جلب شدند. از
بین این نقاشان می توان هانری وان دوولده(20) و تئووان ریسلبرك(21)
را نام برد. در فرانسه نیز دیویزیونیست های تازه ای ظهور كردند كه مهمترین
آنها عبارتند از: ه. پتی ژان(22) ، ماكسیمیلین لوس(23) و
كمی بعد لوسی كوستوریه(24). این نهضت در ایتالیا نیز راه
یافت و هنرمندانی نظیر سگانتینی(25) ، پرویاتی(26) موربلی(27)
به آن پیوستند و برای نخستین بار در 1891 در میلان معرفی شدند. همچنین سه
تن از نقاشان مهم اواخر قرن نوزدهم بی آنكه به نئوامپرسیونیسم تعلق داشته
باشند، تحت نفوذ سورا به تجربه ی دیویزیونیسم پرداختند، این سه تن عبارتند
از: گوگن در 1886، لوترك در1887 ووان
گوگ
تقریباً در تمام دوره ی موسوم به پاریسی (1888-1886) در طی
این مدت روابط وان گوگ با سینیاك و سورا بسیار بارور بود. كار با
اسلوب سورا در دو كمپوزیسیون بزرگ او به اوج خود رسید رقص عامیانه در 1890 و
سیرك در 1891. این آثار بر اساس تضاد خطوط ساخته شده بودند. در آنها گرایش
ستلیزاسیون مشهود است، و او به این ترتیب سبك مدرن را لمس كرد. سورا در 32
سالگی در 29 مارس 1891، خسته از كار اما موفق در رساندن پیام خویش، بدرود
حیات گفت. پیسارو كه به رهبری این گروه دعوت شده بود، از آنجا كه
دیویزیونیسم را رها كرده و به رفتار آزادانه ی آثار قبلی خویش باز گشته
بود، این دعوت را نپذیرفت، تنها لوسی كوستوریه، كروس وسینیاك كه در 1889
كتاب از اوژن دلا كروا تا نئوامپرسیونیسم را منتشر كردند، كوشیدند تا به
روح و روشی كه برای خیلی ها چیزی جز یك مشت دستورالعمل نبود، اما نبوغ
استادانه ی مورا به آن تبلور و هستی بخشیده بود، وفادار بمانند. كتاب آنها
از آن پس به عنوان یك اثر كلاسیك محسوب شده است.در 1889 و حتی تا
حدود 1904 فوویسم خلق شده بدست ماتیس تنها بخشی از پوانتیلیسم محسوب می شد،
چرا كه ماتیس یك تابستان تمام را در كنار سینیاك و كروس در سن تروپه كار
كرده بود. از طرف دیگر نمایشگاه مجموعه ی آثار سورا را در سالن مستقلین در
1905 را می توان مبدا پیدایش كوبیسم تلقی كرد.1) Scurat2) Signac3) Félix
Fénéon4) Arsén Alexandre5) David Sutter6) Helm
Holtz7) O.N. Rood8) Chevreul9) Henri
– Edmond Cross10) Charls Angrand11) Albert Dubois –
Pillet12) O.Redon13) Guillaumin14) Pissarro15) Louis
Hayet16) Divisionism17) Pointillism18) Octave
Maus19) Verhaeren20) H . Van De Velde21) T.
Van Rysselberg22) H. Pelitjean23) M . Luce24) Lucie
Cousturier25) Segantini26) Preiviati27) Morbelli منبع : كتاب از امپرسیونیسم تا هنر آبستره
mantokhoda2
mantokhoda2
کاربر انجمن
کاربر انجمن

تعداد پستها : 24
امتیاز : 161024
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

معرفي مكاتب هنري Empty رد: معرفي مكاتب هنري

پست من طرف mantokhoda2 الأربعاء مارس 17, 2010 3:23 pm

mantokhoda2
mantokhoda2
کاربر انجمن
کاربر انجمن

تعداد پستها : 24
امتیاز : 161024
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد