Orodist Nevesht
آدرس های اینترنتی اُرُدیست نوشت
اُرُدیست نوشت - در اینستاگرام
75. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
76. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان
77. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
78. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
79. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
80. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
76. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان
77. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
78. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
79. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
80. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» فلسفه زندگی منمن طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 4:00 pm
» حکمت چیست؟ حکیم کیست؟
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 12:53 pm
» صفحاتی از «کتاب موفقیت آبی» در اینستاگرام زهرا دوستی
من طرف پریسا لشکری (ORODIST) الجمعة فبراير 17, 2023 4:12 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 11:03 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 10:57 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:55 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:52 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:44 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:34 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:21 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 7:35 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:24 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:19 pm
» تا چیزی از دست ندهی، چیز دیگری بدست نخواهی آورد، این یک هنجار و قانون همیشگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 11:21 am
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 12:28 am
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 9:06 pm
» بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم Orodist Note
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 8:46 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران The philosophy of Orodism in Iran
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:44 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم |
كساني كه Online هستند
در مجموع 3 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 3 مهمان هيچ كدام
بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
ورود
معرفي مكاتب ادبي
صفحه 1 از 1
معرفي مكاتب ادبي
?????? ????? ? ????
????????
???? ?
????????
?? ?????? 1920 ???? ??????? ?????? ?? ??? ?? ?
???????? ???? ??? ???? ?? ???? ?????? ???? ?????? ? ??? ???? ?? ???? ??
???? ????? ???????? ???? ???? ? ???? ?? ??? ???????. ???? ?? ???????
??????? ???????? ? ???????????????? ???. ??? ????????? ?????? ????????
????? ??? ?? ??????????? ???????? ??????? ?? ???? ???? ??? ?? ??? ????
???? ?? ???? ??? ??? ????? ? ??? ???? ??? ?? ????? ??????. ????? ??? ??
??? ???? ? ??? ???? _ ?? ???? ??? ???? ?????? _ ???.
????? ???
??????? ???? ??? ?? ??? ???????? ???. ???????? ???? ????? ? ??????? ????
????? ? ?????????? ?????? ???? ???. ???????? ????????? ??????? ?? ???
??????? ???????? ???? ?? ???? ??????????? ???? ?????? ????? ?? ???? ?
????? ? ???? ?? ???? ?????? ??? ??? ???. ???? ??? ??? ?? ????? ?????????
??? ?????? ??.
???????? ????? ?? ????? ? ?????? ???? ?? ??? ?
??????? ?????? ?????? ? ?????? ???? ???? ???. ?????????? ?? ??????? ??
???? ??? ??. ?????????? ???? ??? ?? ? ???????? ???? ? ???? ? ??????
???????.
????? ??? ?? ?? ???? ???? ???????? ?? ????? ???? ???? ????
?? ???? ????? ????????? ???? ?? ????? ? ??????? ??? ??? ?? ????????. ???
?? ????? ??? ?? ?? ????? ??? ????? ??? ???? ??? ????? ??? ??? ????
??????? ?? ????? ?? ???? ????? ????? ???????. ?? ??? ????? ???? ???
????? ?? ??? ??? ???? ? ???? ?? ???.
???? ????? ?? ?? ????? ???? ?
?? ????????? ????? ??.
????????
???? ?
????????
?? ?????? 1920 ???? ??????? ?????? ?? ??? ?? ?
???????? ???? ??? ???? ?? ???? ?????? ???? ?????? ? ??? ???? ?? ???? ??
???? ????? ???????? ???? ???? ? ???? ?? ??? ???????. ???? ?? ???????
??????? ???????? ? ???????????????? ???. ??? ????????? ?????? ????????
????? ??? ?? ??????????? ???????? ??????? ?? ???? ???? ??? ?? ??? ????
???? ?? ???? ??? ??? ????? ? ??? ???? ??? ?? ????? ??????. ????? ??? ??
??? ???? ? ??? ???? _ ?? ???? ??? ???? ?????? _ ???.
????? ???
??????? ???? ??? ?? ??? ???????? ???. ???????? ???? ????? ? ??????? ????
????? ? ?????????? ?????? ???? ???. ???????? ????????? ??????? ?? ???
??????? ???????? ???? ?? ???? ??????????? ???? ?????? ????? ?? ???? ?
????? ? ???? ?? ???? ?????? ??? ??? ???. ???? ??? ??? ?? ????? ?????????
??? ?????? ??.
???????? ????? ?? ????? ? ?????? ???? ?? ??? ?
??????? ?????? ?????? ? ?????? ???? ???? ???. ?????????? ?? ??????? ??
???? ??? ??. ?????????? ???? ??? ?? ? ???????? ???? ? ???? ? ??????
???????.
????? ??? ?? ?? ???? ???? ???????? ?? ????? ???? ???? ????
?? ???? ????? ????????? ???? ?? ????? ? ??????? ??? ??? ?? ????????. ???
?? ????? ??? ?? ?? ????? ??? ????? ??? ???? ??? ????? ??? ??? ????
??????? ?? ????? ?? ???? ????? ????? ???????. ?? ??? ????? ???? ???
????? ?? ??? ??? ???? ? ???? ?? ???.
???? ????? ?? ?? ????? ???? ?
?? ????????? ????? ??.
mantokhoda2- کاربر انجمن
- تعداد پستها : 24
امتیاز : 160334
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17
رد: معرفي مكاتب ادبي
سمبولیسم
مقدمه
سمبولیسم
یا نمادگرایى پیش از آن که یک مکتب به حساب بیاید، یک مفهوم یا فلسفه
است. بشر از ابتداى شکل گیرى تمدن ها و آغاز شاعرى تمایل داشته حرف
هایش را در قالب نمادها و نشانه ها به زبان آورد و اشیاى دور و برش را تجسم
مفاهیمى عمیق تر از آنچه به چشم مى آید، نشان دهد. همان طور که مصریان
باستان گل هاى اسیریس را نماد مرگ مى دانستند، هندیان گل نیلوفر را نشانه
تاج خداوند مى نامیدند، بابلى ها مار را نماد جاودانگى به حساب مى آوردند و
خورشید را نشانه بخشندگى و زندگى.
اما به هرحال سمبولیسم یک مکتب فکرى
هم هست. در اواخر قرن نوزدهم شاعران فرانسوى که از زبان خشک نویسندگان
رئالیسم (واقع گرا) به ستوه آمده بودند، مکتب سمبولیسم را بنیان نهادند.
آنها عقیده داشتند:
اثر هنرى باید تا حد ممکن از بیان مستقیم مفاهیم
فرار کند و به نمادها و نشانه ها پناه آورد.
نمادها و نشانه ها،
خواننده را در کشف راز و رمزهاى اثر به تحرک درمى آورد و او را از قالب یک
شاگرد حرف گوش کن بیرون مى آورد.
سمبولیسم ادبی
این
مکتب در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد. شارل بودلر پایه
گذاراین مکتب بود. در میان کسانی که از بودلر الهام گرفتند و با آثار خود
زمینه را برای پیدایش سمبولیسم آماده ساختند پل ورلن، آرتور رمبو و استفان
مالارمه از همه مشهورتر هستند. باید توجه داشت که هرکدام از آنها سبک ویژه
ای داشتند.
در میان نویسندگان جوزف کنراد و جیمز
جویس به دلیل نمادپردازى درآثارشان شهرت خاصى دارند. مثلاً جیمز
جویس در کتاب «چهره مرد هنرمند در جوانى» پسرکى عینکى را به تصویر مى کشد
که مدام مطیع پدر و مادر و نظام کلیسایى و معلمان مدرسه اش است. او به خاطر
عینکى که به چشم مى زند با بچه ها فوتبال بازى نمى کند. اما یک روز این
عینک به طور اتفاقى مى شکند و پسرک با کمال تعجب متوجه مى شود که بینایى اش
هیچ نقصى ندارد و بدون عینک هم مى تواند دنیاى اطرافش را ببیند. منتقدان
آثار جویس، عینک را نماد نگاه بسته و ... شده یا همه باورهاى کورى مى
دانند که چشم عقل ما را پوشانده اند.
رمز گرایى، نمود عصیان
هنرمندان در برابر مکاتب واقع گرایى و وصف گرایى بود. رمزگرایان بر فلسفه
بدبینانه شوپنهاور و ایده آلیست هاى معنى گرا تکیه داشتند. آنان دیگر بار
شعر را بر اریکه قدرت و افتخار نشاندند. بودلر، پایه گذار این مکتب، معتقد
بود: «دنیا جنگلى است سرشار از اشارات. حقیقت از چشم مردم عادى پنهان است و
فقط شاعر مى تواند به رمز و راز این اشارات پى ببرد.» برخى از شاعران این
مکتب، در این رمزآلودگى غرق شدند و گاه اندیشه هاى مبهم و غیر اخلاقى را
رواج دادند. این جریان بر آثار هنرى ایران در قرن حاضر تأثیری به سزا نهاد.
شارل بودلر، موریس مترلینگ، آلدینگتن، لارنس،
هاکسلی، آرتور رمبو از بزرگان این مکتب هستند.
سفر و شعر رویای
پاریسی آثار بودلر، نژادپرست از آرتور رمبو، شاهدخت مالن از موریس مترلینگ
نمونه هایی از آثار سمبولیسم می باشند.
سمبولیسم در دیگر علوم
در روانشناسى
زیگموند فروید از سمبولیسم بیشترین
استفاده را کرد. فروید معتقد بود همه خوابهایى که ما مى بینیم، با
نمادشناسى قابل تفسیرند و با شناسایى نمادهاى خواب مى توان به ذهنیت آدمها
پى برد. در روانشناسى فروید، خوابها زبان تصویرى روح ها هستند.
هیچکاک در فیلم «طلسم شده» خود
مسأله نمادگرایى فروید را به طرز جالبى به تصویر مى کشد. در این فیلم گرى
گورى پک نقش یک بیمار روانى را بازى مى کند که خود را قاتل مى انگارد، اما
در نهایت دکتر او با تفسیر کابوسهاى او ماجراى قتل را حل مى کند. گرى گورى
پک در کابوسهایش مردى را مى بیند که روى پشت بامى ایستاده و چرخ یک کالسکه
را در دست گرفته. در این خواب پشت بام نماد کوه و چرخ کالسکه نماد هفت تیر
است.
در نقاشى سمبولیک مى توان به آثار گوگن اشاره کرد. نقاشان سمبولیسم
معتقد بودند نقاش نباید صرفاً آنچه را که با چشم مى بیند، روى صفحه پیاده
کند، بلکه باید جهان را در ذهن خود حلاجى کند و در نهایت برداشتهاى شخصى
خود را به تصویر بکشد. (از این جهت نقاشان سمبولیست به اکسپرسیونیسم بسیار
نزدیک مى شوند).
سمبولیسم اساساً با دنیاى شاعرانى نظیر مالارمه و
آرتور رمبو آغاز شد. در شعرهاى سمبولیک نمادها عاطفى تر مى شوند و شعر با
موسیقى و تصویر درهم مى آمیزد. از این جهت شاعران سمبولیست جاده را براى موسیقى سمبولیک هموار کردند. در
موسیقى کلاسیک دبوسى را پدر سمبولیسم (و اکسپرسیونیسم) مى دانند. دبوسى،
موسیقى را از قید و بندهاى هارمونى نجات داد و گفت شنونده یک قطعه موسیقى
باید هنگام شنیدن یک قطعه به یک تصویر برسد و این نوازنده است که باید با
بالا و پایین بردن ضرباهنگ موسیقى، این تصویر را در ذهن مخاطب تثبیت کند.
پیش از دبوسى، موسیقى رمانتیک صرفاً براى رقص یا تعریف داستانهاى نمایشى
کاربرد داشت، اما دبوسى نشان داد موسیقى خود مى تواند به تنهایى تصویر
باشد.
اصول سمبولیسم
از نظر فکر، سمبولیسم بیشتر تحت تأثیر
فلسفه ایده آلیسم بود که از متافیزیک
الهام می گرفت و در حوالی سال 1880 در فرانسه باز رونق می یافت،
همچنین بدبینی شوپنهاور نیز تأثیر زیادی در شاعران سمبولیست کرده بود.
خلاصه
اصول سمبولیست ها به شرح زیر است:
مقدمه
سمبولیسم
یا نمادگرایى پیش از آن که یک مکتب به حساب بیاید، یک مفهوم یا فلسفه
است. بشر از ابتداى شکل گیرى تمدن ها و آغاز شاعرى تمایل داشته حرف
هایش را در قالب نمادها و نشانه ها به زبان آورد و اشیاى دور و برش را تجسم
مفاهیمى عمیق تر از آنچه به چشم مى آید، نشان دهد. همان طور که مصریان
باستان گل هاى اسیریس را نماد مرگ مى دانستند، هندیان گل نیلوفر را نشانه
تاج خداوند مى نامیدند، بابلى ها مار را نماد جاودانگى به حساب مى آوردند و
خورشید را نشانه بخشندگى و زندگى.
اما به هرحال سمبولیسم یک مکتب فکرى
هم هست. در اواخر قرن نوزدهم شاعران فرانسوى که از زبان خشک نویسندگان
رئالیسم (واقع گرا) به ستوه آمده بودند، مکتب سمبولیسم را بنیان نهادند.
آنها عقیده داشتند:
اثر هنرى باید تا حد ممکن از بیان مستقیم مفاهیم
فرار کند و به نمادها و نشانه ها پناه آورد.
نمادها و نشانه ها،
خواننده را در کشف راز و رمزهاى اثر به تحرک درمى آورد و او را از قالب یک
شاگرد حرف گوش کن بیرون مى آورد.
سمبولیسم ادبی
شارل بودلر |
مکتب در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد. شارل بودلر پایه
گذاراین مکتب بود. در میان کسانی که از بودلر الهام گرفتند و با آثار خود
زمینه را برای پیدایش سمبولیسم آماده ساختند پل ورلن، آرتور رمبو و استفان
مالارمه از همه مشهورتر هستند. باید توجه داشت که هرکدام از آنها سبک ویژه
ای داشتند.
در میان نویسندگان جوزف کنراد و جیمز
جویس به دلیل نمادپردازى درآثارشان شهرت خاصى دارند. مثلاً جیمز
جویس در کتاب «چهره مرد هنرمند در جوانى» پسرکى عینکى را به تصویر مى کشد
که مدام مطیع پدر و مادر و نظام کلیسایى و معلمان مدرسه اش است. او به خاطر
عینکى که به چشم مى زند با بچه ها فوتبال بازى نمى کند. اما یک روز این
عینک به طور اتفاقى مى شکند و پسرک با کمال تعجب متوجه مى شود که بینایى اش
هیچ نقصى ندارد و بدون عینک هم مى تواند دنیاى اطرافش را ببیند. منتقدان
آثار جویس، عینک را نماد نگاه بسته و ... شده یا همه باورهاى کورى مى
دانند که چشم عقل ما را پوشانده اند.
رمز گرایى، نمود عصیان
هنرمندان در برابر مکاتب واقع گرایى و وصف گرایى بود. رمزگرایان بر فلسفه
بدبینانه شوپنهاور و ایده آلیست هاى معنى گرا تکیه داشتند. آنان دیگر بار
شعر را بر اریکه قدرت و افتخار نشاندند. بودلر، پایه گذار این مکتب، معتقد
بود: «دنیا جنگلى است سرشار از اشارات. حقیقت از چشم مردم عادى پنهان است و
فقط شاعر مى تواند به رمز و راز این اشارات پى ببرد.» برخى از شاعران این
مکتب، در این رمزآلودگى غرق شدند و گاه اندیشه هاى مبهم و غیر اخلاقى را
رواج دادند. این جریان بر آثار هنرى ایران در قرن حاضر تأثیری به سزا نهاد.
شارل بودلر، موریس مترلینگ، آلدینگتن، لارنس،
هاکسلی، آرتور رمبو از بزرگان این مکتب هستند.
سفر و شعر رویای
پاریسی آثار بودلر، نژادپرست از آرتور رمبو، شاهدخت مالن از موریس مترلینگ
نمونه هایی از آثار سمبولیسم می باشند.
سمبولیسم در دیگر علوم
در روانشناسى
زیگموند فروید از سمبولیسم بیشترین
استفاده را کرد. فروید معتقد بود همه خوابهایى که ما مى بینیم، با
نمادشناسى قابل تفسیرند و با شناسایى نمادهاى خواب مى توان به ذهنیت آدمها
پى برد. در روانشناسى فروید، خوابها زبان تصویرى روح ها هستند.
هیچکاک |
مسأله نمادگرایى فروید را به طرز جالبى به تصویر مى کشد. در این فیلم گرى
گورى پک نقش یک بیمار روانى را بازى مى کند که خود را قاتل مى انگارد، اما
در نهایت دکتر او با تفسیر کابوسهاى او ماجراى قتل را حل مى کند. گرى گورى
پک در کابوسهایش مردى را مى بیند که روى پشت بامى ایستاده و چرخ یک کالسکه
را در دست گرفته. در این خواب پشت بام نماد کوه و چرخ کالسکه نماد هفت تیر
است.
در نقاشى سمبولیک مى توان به آثار گوگن اشاره کرد. نقاشان سمبولیسم
معتقد بودند نقاش نباید صرفاً آنچه را که با چشم مى بیند، روى صفحه پیاده
کند، بلکه باید جهان را در ذهن خود حلاجى کند و در نهایت برداشتهاى شخصى
خود را به تصویر بکشد. (از این جهت نقاشان سمبولیست به اکسپرسیونیسم بسیار
نزدیک مى شوند).
سمبولیسم اساساً با دنیاى شاعرانى نظیر مالارمه و
آرتور رمبو آغاز شد. در شعرهاى سمبولیک نمادها عاطفى تر مى شوند و شعر با
موسیقى و تصویر درهم مى آمیزد. از این جهت شاعران سمبولیست جاده را براى موسیقى سمبولیک هموار کردند. در
موسیقى کلاسیک دبوسى را پدر سمبولیسم (و اکسپرسیونیسم) مى دانند. دبوسى،
موسیقى را از قید و بندهاى هارمونى نجات داد و گفت شنونده یک قطعه موسیقى
باید هنگام شنیدن یک قطعه به یک تصویر برسد و این نوازنده است که باید با
بالا و پایین بردن ضرباهنگ موسیقى، این تصویر را در ذهن مخاطب تثبیت کند.
پیش از دبوسى، موسیقى رمانتیک صرفاً براى رقص یا تعریف داستانهاى نمایشى
کاربرد داشت، اما دبوسى نشان داد موسیقى خود مى تواند به تنهایى تصویر
باشد.
اصول سمبولیسم
از نظر فکر، سمبولیسم بیشتر تحت تأثیر
فلسفه ایده آلیسم بود که از متافیزیک
الهام می گرفت و در حوالی سال 1880 در فرانسه باز رونق می یافت،
همچنین بدبینی شوپنهاور نیز تأثیر زیادی در شاعران سمبولیست کرده بود.
خلاصه
اصول سمبولیست ها به شرح زیر است:
- حالت اندوهبار و آنچه را که از طبیعت موجد یأس و نومیدی و ترس است بیان
می کنند. - به سمبل ها و اشکال و آهنگ هایی که احساس ها، نه عقل و منطق آن را
پذیرفته است توجه دارند. - آثاری که آنها به وجود آورده اند برای هر خواننده به نسبت میزان
ادراک و وضع روحیش مفهوم است، یعنی هرکس نوعی آنها را در می یابد و می
فهمد. - آنان تا حد امکان از واقعیت عینی دور شده و به واقعیت ذهنی
پرداخته اند. - چون انسان دستخوش نیروهای ناشناسی است که سرنوشت آنان را تعیین می
کند از این رو حالت وحشت آور این نیروها را در میان نوعی رویا و افسانه
بیان می کنند. - می کوشند حالت های غیرعادی روانی و معرفت های نابه هنگامی را که
در ضمیر انسان پیدا می شود و حالت های مربوط به نیروهای مغناطیسی را در
آثارشان بیان کنند. - به یاری احساس و تخیل حالت های روحی را در میان آزادی کامل با
موسیقی کلمه ها، و با آهنگ و رنگ و هیجان تصویر می کنند.
mantokhoda2- کاربر انجمن
- تعداد پستها : 24
امتیاز : 160334
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17
رد: معرفي مكاتب ادبي
ناتورالیسم
ناتورالیسم از نظر فلسفی به قدرت کامل و محض
طبیعت که نظم بی نظیری داشته باشد گفته می شود. از جهت ادبی تقلید موبه مو و
دقیق از طبیعت را گویند.
برخی از نویسندگان ناتورالیست معتقدند که
ادبیات و هنر بایستی جنبه علمی داشته باشد. به گفته امیل زولا همانطور که
زیست شناس درباره موجود جاندار به بررسی می پردازد نویسنده باید شیوه یک
زیست شناس را پیروی کند و روش تجربی باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد.
اختصاصات
سبک ناتورالیسم عبارتند از:
1- فرد و اجتماع دارای هیچگونه
امتیاز خارجی نمی باشد قانون تنازع بقاء در کلیه کارها و اتفاقات به چشم می
خورد، پس اگر موجودی کار خوب یا بدی دست بزند نتیجه اراده اش نیست بلکه
جبر و قوانین طبیعت او را به این کار وادار می کند.
2- در نوشته
های ناتورالیستی بیش از حد و اندازه به جزئیات توجه می شود. این باریک بینی
و ریزه کاری و ذکر عوامل و حوادث بسیار جزئی گاهی خسته کننده و بیهوده می
شود.
این ذکر جزئیات شامل کوچکترین حرکات قهرمان داستان تا جزئی
ترین چیز در محیط او و فرعی ترین حادثه را شامل می شود.
3- در این
سبک، جسم بیش از روح ارزش دارد یعنی هر نوع نظم یا بی نظمی مربوط به جسم
آدمی است که آن هم نتیجه توارث است و روان و روح فقط حکم سایه را دارد.
4-
در سبک ناتورالیسم مکالمه های طولانی و بی مورد چنان موضوع رمان و
نمایشنامه را اشغال می کند که آن را از حقیقت نمایی و لطف می اندازد این
مکالمه به صورت عامیانه یا به هر صورتی که گوینده مناسب می داند آورده و
گفته می شود.
شاعران
و نویسندگان ناتورالیست برخی از کشورها عبارتند از:
امیل زولا پیشوای ناتورالیست های فرانسه
جرج
مور از انگلستان
وان لانپ امانتس از هلند
کرتزر، هولتس
شلاف، هوپتمان از آلمان
ناتورالیسم زاده فلسفه اثباتی "اگوست
کنت" و شارح و مفسر آن هیپولیت تن نقاد معروف فرانسوی است. تن می گوید همان
طور که زندگی به وسیله علوم طبیعی مورد مطالعه قرار می گیرد، هنر و ادبیات
نیز باید به قوانین علمی تطبیق کند. او معتقد است آنچه نویسنده به وجود می
آورد اجباراً به عواملی وابسته است و فکر انسان از قوانین نیرومندی که
رفتار او را تعیین می کند اطاعت می نماید.
ناتورالیسم پا به پای رئالیسم
به وجود می آید. بزرگ ترین نماینده ناتورالیسم فرانسه امیل
زولا است. او و یارانش سعی دارند به هنر و ادبیات جنبه علمی
بدهند.
به عقیده او نویسنده باید تخیل را کنار بگذارد و دارای حس
واقع بینی باشد و مانند یک شیمی دان یا فیزیک دان که درباره مواد بی جان
کار می کند و یا چون فیزیولوژی دان که اجسام زنده را مورد آزمایش قرار می
دهد، نویسنده هم باید راجع به صفات و مشخصات و رفتار و عادات افراد و
اجتماعات بشری به همان طریق کار کند.
ناتورالیسم معتقد به جبر علمی
است و می گوید حوادثی که در دنیا اتفاق می افتد، مطابق قوانین علمی و تحت
تأثیر علل جبری است و مطابق این جبر از شرایط معین نتایج معین به دست می
آید.
به عقیده این گروه کیفیت روانی و رفتار اشخاص را در اجتماع،
شرایط جسمی آنها تعیین می کند. زولای دنیای بشیری را تابع همان جبری می
داند که بر سایر موجودات طبیعت حکمفرماست. وی رمان
نویس را تشریح کننده ی وضع فردی و اجتماعی بشر می داند و تاثیر وراثت
را در تکوین شخصیت می پذیرد. شخصیت در رمانهای زولا تحت تاثیر وضع مزاجی و
ارثی و عوامل دیگری از این قبیل است از این رو مجبور به انجام دادن کارهایی
معین می شود.
نویسنده ناتورالیسم به توصیف جزئیات می پردازد و این
جزئیات را برای اثبات نظر علمی خاص خودش مورد توجه قرار می دهد.
او
وضع روانی را نتیجه مستقیم وضع جسمی می داند. وضع جسمی هم از نظر او چیزی
است که به ارث به او رسیده است. از نکات مهمی که در شیوه ناتورالیسم هست
یکی توجه به آنها زبان است و دیگر توجه به توصیف زشتیها، نویسنده سعی می
کند در نقل گفتار هر یک از شخصیت های داستانی همان جملات و عباراتی را
بیارود که طبعاً باید به زبان آورد. اگر چه آن عبارات و کلمات زشت و
ناهنجار باشد.
از کسانی که با طولا دوست و همکار هستند و تا حدی
شیوه او را می پسندند یکی "گوستاو فلوپر" است و دیگر "موپاسان". با این همه
فلوبر در بسیاری موارد با زولا موافق نیست و به او اعتراضی دارد و "گی دو
ماپاسان" که در واقع نخستین بار داستان کوتاه را در ادبیات فرانسوی وارد می
کند، هر چند با زولا دوست و هم عقیده است اما ناتورالیسم او نوعی رئالیسم
اغراق آمیز است و با آنچه زولا می گوید تفاوت دارد.
ناتورالیسم از نظر فلسفی به قدرت کامل و محض
طبیعت که نظم بی نظیری داشته باشد گفته می شود. از جهت ادبی تقلید موبه مو و
دقیق از طبیعت را گویند.
برخی از نویسندگان ناتورالیست معتقدند که
ادبیات و هنر بایستی جنبه علمی داشته باشد. به گفته امیل زولا همانطور که
زیست شناس درباره موجود جاندار به بررسی می پردازد نویسنده باید شیوه یک
زیست شناس را پیروی کند و روش تجربی باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد.
اختصاصات
سبک ناتورالیسم عبارتند از:
1- فرد و اجتماع دارای هیچگونه
امتیاز خارجی نمی باشد قانون تنازع بقاء در کلیه کارها و اتفاقات به چشم می
خورد، پس اگر موجودی کار خوب یا بدی دست بزند نتیجه اراده اش نیست بلکه
جبر و قوانین طبیعت او را به این کار وادار می کند.
2- در نوشته
های ناتورالیستی بیش از حد و اندازه به جزئیات توجه می شود. این باریک بینی
و ریزه کاری و ذکر عوامل و حوادث بسیار جزئی گاهی خسته کننده و بیهوده می
شود.
این ذکر جزئیات شامل کوچکترین حرکات قهرمان داستان تا جزئی
ترین چیز در محیط او و فرعی ترین حادثه را شامل می شود.
3- در این
سبک، جسم بیش از روح ارزش دارد یعنی هر نوع نظم یا بی نظمی مربوط به جسم
آدمی است که آن هم نتیجه توارث است و روان و روح فقط حکم سایه را دارد.
4-
در سبک ناتورالیسم مکالمه های طولانی و بی مورد چنان موضوع رمان و
نمایشنامه را اشغال می کند که آن را از حقیقت نمایی و لطف می اندازد این
مکالمه به صورت عامیانه یا به هر صورتی که گوینده مناسب می داند آورده و
گفته می شود.
امیل زولا |
و نویسندگان ناتورالیست برخی از کشورها عبارتند از:
امیل زولا پیشوای ناتورالیست های فرانسه
جرج
مور از انگلستان
وان لانپ امانتس از هلند
کرتزر، هولتس
شلاف، هوپتمان از آلمان
ناتورالیسم زاده فلسفه اثباتی "اگوست
کنت" و شارح و مفسر آن هیپولیت تن نقاد معروف فرانسوی است. تن می گوید همان
طور که زندگی به وسیله علوم طبیعی مورد مطالعه قرار می گیرد، هنر و ادبیات
نیز باید به قوانین علمی تطبیق کند. او معتقد است آنچه نویسنده به وجود می
آورد اجباراً به عواملی وابسته است و فکر انسان از قوانین نیرومندی که
رفتار او را تعیین می کند اطاعت می نماید.
ناتورالیسم پا به پای رئالیسم
به وجود می آید. بزرگ ترین نماینده ناتورالیسم فرانسه امیل
زولا است. او و یارانش سعی دارند به هنر و ادبیات جنبه علمی
بدهند.
به عقیده او نویسنده باید تخیل را کنار بگذارد و دارای حس
واقع بینی باشد و مانند یک شیمی دان یا فیزیک دان که درباره مواد بی جان
کار می کند و یا چون فیزیولوژی دان که اجسام زنده را مورد آزمایش قرار می
دهد، نویسنده هم باید راجع به صفات و مشخصات و رفتار و عادات افراد و
اجتماعات بشری به همان طریق کار کند.
ناتورالیسم معتقد به جبر علمی
است و می گوید حوادثی که در دنیا اتفاق می افتد، مطابق قوانین علمی و تحت
تأثیر علل جبری است و مطابق این جبر از شرایط معین نتایج معین به دست می
آید.
به عقیده این گروه کیفیت روانی و رفتار اشخاص را در اجتماع،
شرایط جسمی آنها تعیین می کند. زولای دنیای بشیری را تابع همان جبری می
داند که بر سایر موجودات طبیعت حکمفرماست. وی رمان
نویس را تشریح کننده ی وضع فردی و اجتماعی بشر می داند و تاثیر وراثت
را در تکوین شخصیت می پذیرد. شخصیت در رمانهای زولا تحت تاثیر وضع مزاجی و
ارثی و عوامل دیگری از این قبیل است از این رو مجبور به انجام دادن کارهایی
معین می شود.
نویسنده ناتورالیسم به توصیف جزئیات می پردازد و این
جزئیات را برای اثبات نظر علمی خاص خودش مورد توجه قرار می دهد.
او
وضع روانی را نتیجه مستقیم وضع جسمی می داند. وضع جسمی هم از نظر او چیزی
است که به ارث به او رسیده است. از نکات مهمی که در شیوه ناتورالیسم هست
یکی توجه به آنها زبان است و دیگر توجه به توصیف زشتیها، نویسنده سعی می
کند در نقل گفتار هر یک از شخصیت های داستانی همان جملات و عباراتی را
بیارود که طبعاً باید به زبان آورد. اگر چه آن عبارات و کلمات زشت و
ناهنجار باشد.
از کسانی که با طولا دوست و همکار هستند و تا حدی
شیوه او را می پسندند یکی "گوستاو فلوپر" است و دیگر "موپاسان". با این همه
فلوبر در بسیاری موارد با زولا موافق نیست و به او اعتراضی دارد و "گی دو
ماپاسان" که در واقع نخستین بار داستان کوتاه را در ادبیات فرانسوی وارد می
کند، هر چند با زولا دوست و هم عقیده است اما ناتورالیسم او نوعی رئالیسم
اغراق آمیز است و با آنچه زولا می گوید تفاوت دارد.
mantokhoda2- کاربر انجمن
- تعداد پستها : 24
امتیاز : 160334
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17
رد: معرفي مكاتب ادبي
کلاسیسم
مکتب کلاسیسیسم در
واقع نوعی احیای شیوه هنری یونان و روم به شمار می رود که هر چند در
ایتالیا متولد شد اما در فرانسه رشد کرد و به ثمر نشست.
اصول
این مکتب عبارت است از تقلید از طبیعت، تبعیت
و تقلید از قدما، اهمیت دادن به عقل، خوشایندی و وضوح و زیبایی کلام
از مهمترین شاعرات و نویسندگان که بدین مکتب رو آوردند می توان به
"مولیر"، "لافونتن"، "راسین" و از همه مهمتر و معروفتر "بوالو" اشاره کرد.
بوالو بزرگترین مدافع مکتب کلاسیک و معروف ترین نقاد این مکتب
است.
وی در سال 1674 در منظومه "فن شعر" خود اصول مکتب کلاسیسیسم
را بیان کرد.
به اعتقاد او شعر باید تابع طبیعت و عقل باشد و از هر
امری که آن را از این اصول منحرف کند باید اجتناب کرد.
او می
گوید: "جز حقیقت هیچ چیز زیبا نیست" و این حقیقت از نظر او چیزی جز طبیعت
نیست، طبیعتی که کلی و عمومی باشد و در عین حال هنرمند آن را به حکم ذوق و
منطق انتخاب و تقلید کرده باشد.
هنرمند جز به آنچه کلی و طبیعی است
دل نمی بندد. هدف شاعر آن نیست که چیزی تعلیم یا اثبات کند، بلکه باید
شادی و خوشی را در دلها برانگیزد.
به اعتقاد او آنچه می تواند لذت و
شادی را در ذهن مردم به وجود آورید چیزی جز طبیعت نیست و برای جستجوی آنچه
طبیعی و حقیقی است ملاکی نداریم جز عقل و منطق که همان ذوق سلیم است. اما
برای آن که بتوانیم این ذوق سلیم را تربیت و تقویت کنیم هیچ چیز سودمندتر
از مطالعه ی آثار قدما نیست زیرا قدما بهتر از ما توانسته اند طبیعت را
ادراک و توصیف نمایند.
در انگلستان با آن که کسانی مانند "فرانسس
بیکن" از یک طرف و "ویلیام شکسپیر" از سوی
دیگر اصول کلاسیک را از دست و پای خویش می گسلند و به راحتی خود را به بند
گفته ها و اعتقادات قدما در نمی آورند و بی سبب از آنها پیروی نمی کنند و
بنای فهم و ادراک خود را در میدان های عمومی یونان و روم بنیاد نمی گذارند،
اما نقادانی مانند "جان درایدن" و "الکساندر پوپ" و " ساموئل جانسون" سعی
می کنند نوعی نقد کلاسیک را در شعر و ادب انگلیس وارد سازند.
"الکساندر
پوپ" مانند "بوالو" تأکید می کند که در شعر، اصل کلی پیروی از طبیعت و عقل
است و طبیعت عقل را امری واحد می داند. به عقیده ی وی قدما زودتر و بهتر
از ما این قانون را دریافته اند و از این جهت توجه به آثار قدما در نظر وی
فواید بسیار دارد.
مکتب کلاسیسیسم در
واقع نوعی احیای شیوه هنری یونان و روم به شمار می رود که هر چند در
ایتالیا متولد شد اما در فرانسه رشد کرد و به ثمر نشست.
مولیر |
این مکتب عبارت است از تقلید از طبیعت، تبعیت
و تقلید از قدما، اهمیت دادن به عقل، خوشایندی و وضوح و زیبایی کلام
از مهمترین شاعرات و نویسندگان که بدین مکتب رو آوردند می توان به
"مولیر"، "لافونتن"، "راسین" و از همه مهمتر و معروفتر "بوالو" اشاره کرد.
بوالو بزرگترین مدافع مکتب کلاسیک و معروف ترین نقاد این مکتب
است.
وی در سال 1674 در منظومه "فن شعر" خود اصول مکتب کلاسیسیسم
را بیان کرد.
به اعتقاد او شعر باید تابع طبیعت و عقل باشد و از هر
امری که آن را از این اصول منحرف کند باید اجتناب کرد.
او می
گوید: "جز حقیقت هیچ چیز زیبا نیست" و این حقیقت از نظر او چیزی جز طبیعت
نیست، طبیعتی که کلی و عمومی باشد و در عین حال هنرمند آن را به حکم ذوق و
منطق انتخاب و تقلید کرده باشد.
هنرمند جز به آنچه کلی و طبیعی است
دل نمی بندد. هدف شاعر آن نیست که چیزی تعلیم یا اثبات کند، بلکه باید
شادی و خوشی را در دلها برانگیزد.
به اعتقاد او آنچه می تواند لذت و
شادی را در ذهن مردم به وجود آورید چیزی جز طبیعت نیست و برای جستجوی آنچه
طبیعی و حقیقی است ملاکی نداریم جز عقل و منطق که همان ذوق سلیم است. اما
برای آن که بتوانیم این ذوق سلیم را تربیت و تقویت کنیم هیچ چیز سودمندتر
از مطالعه ی آثار قدما نیست زیرا قدما بهتر از ما توانسته اند طبیعت را
ادراک و توصیف نمایند.
در انگلستان با آن که کسانی مانند "فرانسس
بیکن" از یک طرف و "ویلیام شکسپیر" از سوی
دیگر اصول کلاسیک را از دست و پای خویش می گسلند و به راحتی خود را به بند
گفته ها و اعتقادات قدما در نمی آورند و بی سبب از آنها پیروی نمی کنند و
بنای فهم و ادراک خود را در میدان های عمومی یونان و روم بنیاد نمی گذارند،
اما نقادانی مانند "جان درایدن" و "الکساندر پوپ" و " ساموئل جانسون" سعی
می کنند نوعی نقد کلاسیک را در شعر و ادب انگلیس وارد سازند.
لافونتن |
پوپ" مانند "بوالو" تأکید می کند که در شعر، اصل کلی پیروی از طبیعت و عقل
است و طبیعت عقل را امری واحد می داند. به عقیده ی وی قدما زودتر و بهتر
از ما این قانون را دریافته اند و از این جهت توجه به آثار قدما در نظر وی
فواید بسیار دارد.
mantokhoda2- کاربر انجمن
- تعداد پستها : 24
امتیاز : 160334
تعداد تشکرهای انجام شده از این کاربر : 0
Join date : 2010-03-17
مواضيع مماثلة
» معرفي مكاتب هنري
» معرفي مكاتب فلسفي
» معرفي و دانلود كتاب
» سايت رسمي انجمن ادبي هنري بانو
» تالار گفتگوي انجمن ادبي هنري ايليا رامينا
» معرفي مكاتب فلسفي
» معرفي و دانلود كتاب
» سايت رسمي انجمن ادبي هنري بانو
» تالار گفتگوي انجمن ادبي هنري ايليا رامينا
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد