Orodist Nevesht
آدرس های اینترنتی اُرُدیست نوشت
اُرُدیست نوشت - در اینستاگرام
75. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در لوکزامبورگ
76. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان
77. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
78. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
79. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
80. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
76. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان
77. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان
78. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا
79. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو
80. بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد
المواضيع الأخيرة
» فلسفه زندگی منمن طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 4:00 pm
» حکمت چیست؟ حکیم کیست؟
من طرف بهروز ستاری(Orodism) الثلاثاء أبريل 23, 2024 12:53 pm
» صفحاتی از «کتاب موفقیت آبی» در اینستاگرام زهرا دوستی
من طرف پریسا لشکری (ORODIST) الجمعة فبراير 17, 2023 4:12 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور مجارستان The philosophy of Orodism in Hungary
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 11:03 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوتان The philosophy of Orodism in Bhutan
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 10:57 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوبا The philosophy of Orodism in Cuba
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:55 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کوزوو The philosophy of Orodism in Kosovo
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:52 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئد The philosophy of Orodism in Sweden
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 9:44 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور هندوستان The philosophy of Orodism in India
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:34 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آلمان The philosophy of Orodism in Germany
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 8:21 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور اوکراین The philosophy of Orodism in Ukraine
من طرف سعیده خردمند الجمعة فبراير 18, 2022 7:35 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور لوکزامبورگ The philosophy of Orodism in Luxembourg
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:24 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آمریکا The philosophy of Orodism in United States of America (USA)
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 4:19 pm
» تا چیزی از دست ندهی، چیز دیگری بدست نخواهی آورد، این یک هنجار و قانون همیشگی است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 11:21 am
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور افغانستان The philosophy of Orodism in Afghanistan
من طرف سعیده خردمند السبت يناير 29, 2022 12:28 am
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور فرانسه The philosophy of Orodism in France
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 9:06 pm
» بازتاب جهانی فلسفه اُرُدیسم Orodist Note
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 8:46 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ایران The philosophy of Orodism in Iran
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:44 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور سوئیس The philosophy of Orodism in Switzerland
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گینه استوایی The philosophy of Orodism in Equatorial Guinea
من طرف ORODIST الأربعاء يناير 26, 2022 7:43 pm
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم |
كساني كه Online هستند
در مجموع 5 كاربر Online ميباشد :: 0 كاربر ثبت نام شده، 0 كاربر مخفي و 5 مهمان :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحثهيچ كدام
بيشترين آمار حضور كاربران در سايت برابر 79 و در تاريخ الخميس ديسمبر 20, 2012 2:08 am بوده است.
ورود
:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر ماخذ : مجله ی اینترنتی « وازنا»
صفحه 1 از 1
:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر ماخذ : مجله ی اینترنتی « وازنا»
:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر
به قلم :محمد نجفی:
بلیط کنسرتی را دست دارید که قرار است در آن یکی از بزرگترین نوازندگان پیانو به اجرای قطعاتی برگزیده بپردازد. افتخار حضور در چنین برنامهای، تجربهای بینظیر برایتان به حساب میآید. روز موعود فرا میرسد و شما خودتان را به محل برگزاری کنسرت میرسانید. کاملاً خود را آماده کردهاید تا اجرایی بینظیر را بشنوید. حالا دیگر صندلیتان را پیدا کردهاید و در جایتان نشستهاید. همه حاضران چون شما مشتاقانه منتظرند. عاقبت پیانیست محترم میآید و با وقار همیشگیاش پشت پیانو مینشیند. سکوت حکمفرما شده است. حاضران همگی سکوت کردهاند، سکوت محض. 4 دقیقه و 33 ثانیه میگذرد. پیانیست محترم بلند میشود، راهش را میکشد و میرود بیآنکه به انتظار شما پاسخی در خور داده باشد، بیآنکه چیزی نواخته باشد.
این واقعه یک واقعه خیالی نیست. این پیانیست محترم «جان كيج»، موسيقيدان انقلابي آمريكايي است که این قطعهاش به قطعه 4 دقیقه و 33 ثانیه معروف شده است. پرسش در اینجا کمابیش چنین است: كيج چه کرده است؟ در هنرمندی او شکی نیست اما او که چیزی ننواخته است! چه میتوان گفت درباره این قطعه نواخته نشده؟ آیا این کاری که او کرده عملی هنرمندانه محسوب میشود؟
چنین واقعهای احتمالاً پرسشی را به میان میکشد که از دیرباز همواره در میان بوده و هر کسی از منظری کوشیده پاسخی برای آن دست و پا کند: «هنر چیست؟». پرسشی که در پی «چیستی هنر» است و نایجل واربرتون، کوشیده است در کتابش «پرسش از هنر» به آن بپردازد، آن هم از نگاه اندیشمندانی که در فلسفه به عنوان فیلسوفان تحلیلی شناخته میشوند و بیشتر به هنرهای تجسمی نظر داشتهاند.
به زعم مؤلف این کتاب، فلسفه، فعالیتی انتقادی است با استفاده از مفاهیمی در قالب واژگان و فیلسوفان صرفاً عقایدشان را بیان نمیکنند بلکه از آنها با دلیل و برهان دفاع میکنند. آنها دلیل اقامه میکنند، تعریف میآورند و وضوح میبخشند. در چنین چارچوبی است که واربرتون میکوشد به پرسش از هنر، پاسخی فلسفی بدهد، پاسخی که چندان هم ساده نمینماید. وی در کتاب خود طیفی از کوششهای فلسفی برای تعریف هنر را بررسی میکند، گسترهای شامل صورتگرایی کلایو بل، بنیانگرایی آر. جی. کالینگوود، رویکرد ویتگنشتاینی مبتنی بر نفی امکان تعریف، نظریه نهادی جرج دیکی و تعریف قصدی – تاریخی جرولد لوینسون. نقطه قوت کتاب واربرتون هم در همین جاست. او هرگز تلاش نمیکند پای همه چیز را در پاسخ به پرسش «هنر چیست؟» به میان بکشد و تمامی پاسخهای موجود در تاریخ فلسفه را بازگو کند. او کاری فلسفی کرده است و چندتایی فیلسوف و اندیشمند معاصر را برگزیده است. وی در ابتدا میکوشد تبیینی ساده – و نه سطحی – از آراء اندیشمند موردنظرش ارائه کند و با مثالهایی به بحث خود وضوح ببخشد و در نهایت انتقاداتی را که به هر یک وارد است برمیشمارد. توجه به اولویتی که واربرتون به هر یک از نظریات طرح شده در کتابش داده است نیز مهم است. بحثهای طرح شده در این کتاب به نحوی پیش رفتهاند که خواندن هر فصل نیازمند مطالعه فصل پیشین است و در نهایت فصل پنجم کتاب با عنوان «خب، نتیجه؟» بدون مطالعه فصلهای قبل گیجکننده خواهد بود.
این کتاب نتیجهای بدبینانه را طرح میکند: همه کوششهای فلسفی عمده اخیر برای تعریف هنر تا اندازهای ناکافی بودهاند و هنوز هیچ کدام شرح قانعکنندهای از چیستی هنر به دست ندادهاند. شاید همین نتیجهگیری بدبینانه سبب شده است که مؤلف در آخرین فصل تأکید کند که هنر نه فقط در سطح پیدا بلکه در سطح نسبتمند و ناپیدا نیز تعریفناپذیر است. فرضیه نهایی واربرتون این چنین است: هنر تعریفناپذیر است زیرا با توجه به ادله موجود، پذیرفتنیترین دیدگاه همین است. آثار هنری گوناگون آنگونه که در این کتاب مورد بحث قرار گرفتهاند در قالب الگویی از شباهتهای همپوشان و به لحاظ فرهنگی معنادار به هم مربوطند. ما میتوانیم واژه «هنر» را به نحو کارآمدی به کار گیریم و به هنگام صحبت کردن درباره هنر متوجه منظور یکدیگر شویم، اما نه بدان جهات که همه آثار هنری عنصری ذاتی دارند که هنر را به آن صورتی که هست در میآورد.
واربرتون در پایان کتاب خود و پس از بیان این نتیجه بدبینانه باز به عقب باز میگردد و و این پرسش را بررسی میکند که فایده تعریف چیست؟ وی سه فایده برای تعریف هنر بر میشمارد: اول کمک به ما تا درباره نمونههای دشوار تصمیم بگیریم. دوم میتواند با التفات به گذشته روشن سازد که چرا آن چه هنر نامیده شده هنر است و در نهایت میتواند به ما بگوید که کدام اشیا در جهان احتمالاً ارزش توجه خاص و دقیق دارند. واپسین سخن واربرتون توجه به ناپایداری زندگی و تمرکز بر آثار هنری جزئی در پاسخ به این پرسش است که چرا آنها هنرند و چرا برای ما ممکن است واجد اهمیت باشند. به گفته او ما نهایتاً باید به خود آثار هنری بازگردیم.
چاپ اول کتاب «پرسش از هنر» نوشته نایجل واربرتون با ترجمه مرتضی عابدینیفرد با شمارگان 1650 نسخه و قیمت 2400 تومان در سال 1388 از سوی انتشارت ققنوس منتشر شده است.
اين مطلب پيش از اين در كتاب هفته، در تاريخ 9 آبان 1388 منتشر شده است.
آخرین مطالب
:: برنامه دورههای آزاد مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اعلام شد
:: پايگاه «واژنامهي تخصصي فلسفه» راهاندازي شد
:: راهی به جهان هایدگر؛ درباره كتاب «چگونه هایدگر بخوانیم؟»
:: درباره ترجمه «چگونه هایدگر بخوانیم؟»؛ يادداشت مترجم
:: گزارشي از نشست نقد و بررسي كتاب «جهان مسطح است» در شهر كتاب
:: آیا میتوان قضاوتهای اخلاقی موجهی داشت؟
:: گزارشي از نشست نقد و بررسی کتاب «بوطیقای ساختگرا»
:: هرمنوتیک کمیک - 3
:: هرمنوتیک کمیک - 2
:: هرمنوتیک کمیک - 1
:: «کندوکاو فلسفی برای کودکان و نوجوانان» بررسی شد
:: آيينههاي كيهاني بررسي شد
:: نوامیس کتاب چهارم
:: هدايت و سويههاي تاريك ما؛ دربارهي كتاب «خوانندهي كور»
:: جمهوري سكوت
:: درسگفتارهايي در فلسفه دين
:: برونو بائر
:: آرنولد روگه
:: پوليس
:: نقد و نگاهي به «درخشش ابن رشد در حكمت مشاء»، برنده جايزه كتاب سال
:: آزادي آكادميك
:: پسوند
:: فلسفه در ایران به بنبست رسیده است
:: دانلود خلاصه مقالات فارسي همايش بينالمللي فلسفه اسلامي و چالشهاي جهان امروز
:: پوسترهاي همايش بينالمللي فلسفه اسلامي و چالشهاي جهان امروز
:: کانت ایرانی به روایت دکتر مجتهدی و دکتر کلباسی
:: «رودكي» و مطالبي درباره هيچكاك، دن چاون و هرتا مولر
:: چه چیز، اثر هنری است؟؛ درباره کتاب «پرسش از هنر»
:: هنر در عصر رنسانس؛ درباره کتاب «هنر رنسانس»
:: بوناونتورا و فلسفه اسلامی
http://www.isphilosophy.ir/post-819.aspx
مواضيع مماثلة
» شاعر، جستارنویس و منتقد آمریکایی (۱۹۶۳-۱۸۷۴) مجله اینترنتی« وازنا »
» (...واینک فلسفه ...)= متنی ازسایت از مجله اینترنتی« وازنا » بخش فلسفه
» عرفان به روایت شعر معاصر - نگاه اسطورهای سهراب سپهری ...بابک صحرانورد/مجله وازنا
» دانلود رایگان انواع کتاب کتابخانه مجازی=دانلود کتاب بعُد سوم ارمان نامه به قلم فرزانه شیدا
» سرمقالهی نوزدهمین شمارهی وازنا - روزگار دشواریست به قلم آقای حافظ موسوی
» (...واینک فلسفه ...)= متنی ازسایت از مجله اینترنتی« وازنا » بخش فلسفه
» عرفان به روایت شعر معاصر - نگاه اسطورهای سهراب سپهری ...بابک صحرانورد/مجله وازنا
» دانلود رایگان انواع کتاب کتابخانه مجازی=دانلود کتاب بعُد سوم ارمان نامه به قلم فرزانه شیدا
» سرمقالهی نوزدهمین شمارهی وازنا - روزگار دشواریست به قلم آقای حافظ موسوی
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد